Sukuseuran vaakuna

Sukuseuran vaakunan on suunnitellut vuonna 2022 tunnettu heraldikko Harri Rantanen.

Vaakunoiden historiaa lyhyesti:
Eurooppalainen heraldiikka syntyi nykyisessä muodossaan 1000 - 1100 -lukujen taitteessa keskiajan ritarilaitoksien muotoutuessa. Turnajaiset olivat niitä tapahtumia, jotka kehittivät vaakunataiteen suurimpaan kukoistukseensa.
Heraldiikan yksiselitteiset ja tiukat säännöt määrittelevät vaakunan rakennetta. Hyvä vaakuna on vain kaksivärinen. Vaakunan toisen värin on oltava aina metalliväri eli kulta tai hopea. Metallivärien lisäksi käytettävät värit ovat punainen, sininen, vihreä ja musta.

Sukuseuramme vaakunan symboliikka:

• Vaakunassa oleva miekka ja kruunu kuvaavat suvun ensimmäisten sukupolvien osallistumista kruunun palvelemiseen sotilaina ja sodissa 1700-luvulla sekä Suomen sotaan 1808-09. Suvun kantaäiti Maria oli myös tunnetun sotilassuvun jälkeläinen ja miekka on lainattu hänen sukuvaakunastaan.
  • Paalun aaltokuvio on muistuttamassa meitä Kostianvirran taistelusta Pälkäneellä 1713, jossa suvun kantaisä Lars jäi venäläisten vangiksi ja vietti sotavankeudessa kahdeksan vuotta. Lisäksi aaltokuvion kuvaa Viitasaaren ja Rautalammin reitin vesistöjä kulkureitteinä ja ravinnon lähteenä sukumme syntyalueilla. Koliman ja Keiteleen välinen koskireitti on ollut kulkuväylä ja kalastuspaikka niin kauan kuin ihmiset ovat liikkuneet noilla seuduilla.
  • Vaakunan nuolikuviot on lainattu Pihtiputaan vaakunasta ja ne viittaavat muinaisten sukupolvien eränkäyntiin. Lars ja Maria asettuivat Pihtiputaalle 1723 ja elivät loppuelämänsä siellä.

Heraldinen selitys

Vaakunasta tehdään aina vaakunaselitys eli heraldinen selitys, jolla ilmaistaan vaakunan värit ja kuviosisältö siten, että se pystytään piirtämään samanlaiseksi alkuperäistä kuvaa näkemättä.

Vaakunamme heraldisen selityksen kuuluu näin:
Hopeisella kilvellä musta aaltokoroinen paalu, jossa kultaisen kruunun lävistämä hopeinen kultakahvainen miekka ja jonka kummallakin puolella musta ylöspäin suunnattu nuolenkärki.

Vaakuna on rekisteröity Suomen Heraldisen Seuran ylläpitämään vaakunarekisteriin. Tämä takaa sen, että vaakuna on heraldisesti moitteeton ja säilyy henkilön tai suvun tunnuksena ikuisesti.