Sukukirje 17.3.2024

Maaliskuun sukukirjeessä on tietoa kesäkuussa pidettävän sukutapaamisen ohjelmasta ja aikataulusta. Sukutapaaminen maksaa aikuiselta 30 euroa ja alle 12-vuotiaalta lapselta 10 euroa. Hintaan sisältyy ruokailun ja kahvitarjoilun lisäksi päivän ohjelma. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 7.6.2024.

Sukutapaamiseen ovat tervetulleita kaikki Jämsénit ja Jämsén-suvusta kiinnostuneet. Tule reilusti tutustumaan seuran toimintaan ja tapaamaan uusia tai tuttuja sukulaisia!

Sukukirje 28.1.2024

Tammikuun sukukirjeessä esittelemme kesäkuun sukukokouksen pääesityksen pitäjän sukututkija Merja Vihannon.
Muistutamme myös vuoden 2024 sukuseuran jäsemaksun maksamisesta.

Ensi kesän sukukokouksen ajankohta ja paikka ovat varmistuneet:
Sukukokous pidetään sunnuntaina 16.6.2024 Hankasalmella Hallan tuvassa. Tarkempi ohjelma päätetään ensi kevään aikana.

Sukukirje 2.11.2023

Vuoden 2023 neljännessä sukukirjeessä on alustavaa tietoa ensi vuonna järjestettävästä sukutapaamisesta sekä lahjavinkki erilaisiin juhliin.

Isännänviiri ja pöytälippu ovat nyt tilattavissa! 22.5.2023

Sukuseuran upean isännänviirin ja pöytälipun voi nyt tilata Printscorpio Oy:n verkkokaupasta. Viiri ja pöytälippu ovat myös ainutlaatuisia lahjoja sukulaisille.
Tarkemmat tilausohjeet löytyvät Sukuvaakunatuotteet -sivulta. Tuotteet voi tilata vain tuolta sivustolta löytyvien linkkien kautta.

Voimme olla todella ylpeitä vaakunastamme, sillä Suomen Heraldisen Seuran lausuntotoimikunta
on valinnut sen Vuoden vaakunaksi 2022.

Sukuseuran kotisivut uusittu, 10.2.2023

Uudet kotisivut on julkaistu 10.2.2023 ja samalla vanhat kotisivut on poistettu käytöstä. Uusille kotisivuille on siirretty aineistoa vanhoilta sivuilta, mutta niille on tallennettu myös uutta sisältöä. Asioiden ryhmittelyä on muutettu selkeämmäksi. Sivut toimivat melko hyvin myös kännykän näkymässä ja tabletissa.

Etusivun kuvana on suvun historiaan liittyvä Pihtiputaan Seläntauksessa sijaitseva Pienlinnan hirsirakennus. Kuvan alla näkyvien otsikoiden kohdalta tai niiden alasvetovalikoista löytyy entuudestaan tuttuja tietoja sukuseuran toiminnasta tai sukututkimuksesta. Osa tiedoista on tallennettu pdf-tiedostoiksi, kuten sukuseuran säännöt ja alkuperäiset sukututkimustiedot. Löydät nuo tiedostot Jämsén-sukuseuran ja Sukututkimus -sivuilta.

Uutena sisältönä kotisivuille on tehty Sukuvaakuna -sivut, joilta löydät tietoa vaakunan perusteista. Kehitteillä olevat sukuvaakunatuotteet löytyvät jatkossa saman kohdan alasvetovalikosta. Sivuille ei ole tehty verkkokauppaa sukuvaakunatuotteille, mutta sekin lisäosa mahdollista toteuttaa myöhemmin.

Otamme mielellämme vastaan palautetta uusista kotisivuista sukuseuran Facebook-sivujen kautta tai sähköpostilla sukuseuran postiin jamsen.suku(at)gmail.com.

Sukukirje 10.1.2023

Sukuseuran hallitus lähetti tammikussa 2023 jäsenkirjeen, jossa kerroimme ajankohtaisista asioista: Sukuvaakunatuotteiden myynnin valmistelusta ja kotisivujen uudistamisesta.
Muistutimme kirjeessä myös vuoden 2023 jäsenmaksujen maksamisesta ja yhteystietojen päivittämisestä.

Sukukirje 7.6.2021

Vuodelle 2020 suunniteltu juhlasukukokous on siirretty koronapandemian vuoksi pidettäväksi vuonna 2022.

Kiinnostus sukututkimukseen on lisääntynyt koronan aikana.

Näyttää siltä, että sukututkimus kuuluu harrastuksista pandemia-ajan voittajiin. Kiinnostus lajiin on kasvanut. Internet ja sosiaalinen media tuovat jatkuvasti uusia välineitä helpottamaan tiedonetsintää, -välittämistä, -esittämistä ja -tallentamista, toteaa sukuseuran puheenjohtaja Lauri Jämsén.

Lauri kertoo esimerkkinä pari omakohtaista kokemusta: Lauri löysi sukuyhteyden edesmenneen musiikin monitoimimiehen Pave Maijasen kanssa Paven äidin ja Laurin isoisoisoisän kautta.
Toinen esimerkki tulee MTV3-kanavalla keväällä 2021 esitetystä Sukuni salat -sarjasta, jossa sarjan yhdessä osassa tutkittiin Pihtiputaalta kotoisin olevan Pete Parkkosen sukujuuria. Sukuyhteys löytyi Peten äidin kautta.

Sukuseura kannustaakin kaikkia sukumme jäseniä keräämään tietoa, tarinoita ja kuvia perheestään, sen jäsenistä ja esipolvista. Jossain vaiheessa ne olisivat sitten laitettavissa esitettävään muotoon ja jaettavissa suvusta kiinnostuneiden tutustuttavaksi. Kaikki ihmiset ovat kiinnostavia. Jokaisessa meissä on piirteitä ja ominaisuuksia, jotka yhdistävät ja toisaalta erottavat meitä toisistamme. Jotkut asiat kulkevat suvussa, niin kuin on tapana sanoa.